måndag 11 juni 2012

Projektplan


Projektplansmall


Projekttitel

Ej bestämt ännu. 


Grupp

Lovisa Almér, NV.


Handledare

Namn. (Denna uppgift får ni fylla i när ni blivit tilldelad er handledare)
Ni kan även skaffa en extern handledare, exempelvis, en uppdragsgivare, eller någon med goda kunskaper inom området ni valt för ert projektarbete. Ange adressuppgifter för extern handledare.


Medbedömare

Namn. (Denna uppgift får ni fylla i när ni blivit tilldelad en.)


Bakgrund

Jag har själv känt att jag saknat en receptbok när jag själv spenderar mycket tid ifrån hemmet. Min pojkvän är studerande och även jag, detta innebär att matkontot inte är så stort som man är van med. Det jag saknat är därför en receptbok där det finns god variation bland enkla och utsökta recept, utländskt som svenskt, men även recept till bakning som förrätt. Men jag har också saknat att det står hur mycket en portion kostar för att veta lite om det är billigt eller inte. Detta innebär då också att inköpslistan inte får vara allt för lång eller dyr. 
Därför tror jag, eftersom jag saknat en receptbok med detta innehållet, att det är säkerligen flera andra bortsätt ifrån mig som också saknar denna receptbok. Därför tror jag denna idén kan bli både rolig och intressant att utveckla och jobba med. 


Vårt mål med projektet

Mitt mål med projektet är alltså att skapa en kokbok för studenter, innehållande enkla, goda och varierande recept. Men också där det står utskrivet hur mycket en portion kostar. Det är också en fråga om att skapa större kunskap inom området kost och vilka ämnen och vitaminer man behöver för att kroppen ska må bra. Detta genom att lägga till några sidor med information som är lätt att förstå så att fler än jag kan ta del av informationen. Jag vill också ha med recept utifrån ämnen som man måste få i sig. 
Jag tror det kan bli ett problem att finansiera själva kokboken, att trycka den. Därför har jag försökt att komma på en lösning. Lösningen blev att jag innan dem trycks skicka ut och fråga runt efter efterfrågan till människor, förlag eller företag som vill köpa boken. Kanske genom att gå runt och visa upp en kopia låta de se boken i verkligheten och känna efter om det kan vara något för just dem.


Produkt

Den konkreta produkten jag har tänkt att skapa är kokboken. Detta kommer alltså bli slutprodukten och sista steget i mitt projektarbete blir att skapa kokboken. 


Våra förkunskaper

Jag har redan innan lite kunskaper inom kost och jag vet på ett ungefär vad för aminosyror man behöver få i sig och hur man får i sig dessa. Jag har också redan innan letat reda på olika förlag för att se vart priserna ligger. Eftersom många förlag endast erbjuder 100x och för mycket pengar har jag istället kommit fram till www.icafoto.se samt www.solentro.se som två sidor där jag kan tillverka böcker för pris jag kan acceptera till bra antal kopior.  


Problemformulering

Hur lagar man som student mat hälsosamt och billigt. 


Förstudie

Jag har redan innan i andra ämnen hittat information på internet och i böcker där information om kost och ämnen finns tillgängligt. Jag har också en kontakt som är dietist på Norra Älvsborgs Lasarett (NÄL) som kan hjälpa mig med ytterliggare kostfrågor eller ge mig tips på källor och böcker för mer förståelse. 
Jag har också redan tittat upp att det går att genomföra med att trycka upp böcker så detta är inte heller något problem för att det ska fungera. 
Jag har också en bra kamera att ta bilder med för att kunna lägga in färgglada och fina bilder på maträtterna som produceras. 


Avgränsning

Från början ville jag ha med fyra veckors inköpslista och maträtter. Men detta blir både för mycket sidor och för mycket information och tar för lång tid. Därför har jag istället bestämt mig för cirka 10-14 dagars kokbok och istället snacka om hur man kan göra matlådor och större satser för att det ska bli billigare och så i längden. 


Metod

Jag har tänkt att börja med bakgrundsfakta. Alltså ta reda på vad man behöver för vitaminer och ämnen för att ha en bra och allsidig kost så att kroppen mår bra. Nästa steg blir att hitta eller komma på recept som är billiga och håller sig till en allsidig kost. Nästa steg blir att tillverka och testa recept och ta kort. Smaka av så att de ”håller måttet”. Nästa steg är sedan att skriva texterna som de ska stå i boken, både recept och smarta tips eller vad kroppen behöver etc. Alltså kort fakta som är enkelt att förstå. Nästa steg är att sätta ihop boken och sedan trycka en bok. Sedan se om något behöver ändras och sedan gå ut och leta efter intresse. Om intresse finns sedan trycka upp fler böcker och sälja. 


Redovisning

Själva slutprodukten blir receptboken, men jag vill också ha en presentation om hur jag gick tillväga, idéskiss, loggbok och sedan berätta om min receptbok. Jag hade då tänkt mig endast en presentation om hur jag har lagt upp mitt projektarbete. 


Tidsplan och handledarmöten

Bakgrundsfakta - 40h
Recept - 15h
Test av recept + bilder - 20h
Renskrivning av bok - 10h 
Tillverka bok - 5h
Leta efter intresse - 5h
Lämna ut böcker - 3h
Detta är ungefär så lång tid som jag tror de olika delarna kan ta. Det är svårt att få en uppskattning, men detta är på ett ungefär. Handledarmöten har jag tänkt mig efter varje del som är avklarad, även en i mitten av de delar som tar lång tid. Alltså efter 20h bakgrundsfakta, 7h recept, och 10h test av recept och bilder. 


Övergripande kunskapsmål



Godkänt
Eleven planerar och genomför med handledning ett projektarbete som innebär lösningen på det problem eller ger ett rimligt svar på den fråga som är projektarbetets utgångspunkt.
Eleven väljer och använder med handledning relevant material och metod samt relevanta redskap.
Eleven redovisar skriftligen arbetsgången och resultatet av projektarbetet.
Eleven värderar med handledning arbetsgången och resultatet.
Här är det viktigt att skriva loggbok .


Väl godkänt
Eleven visar självständighet i valet av kunskapsområdet och i formulering av uppgift eller problem som projektet skall lösa.
Eleven beskriver olika metoder, arbetsredskap och material samt väljer kritiskt bland dessa och resonerar kring sina val.
Eleven identifierar problem som kan uppstå under arbetets gång och förmår lösa dessa.
Eleven tar till vara och utvecklar andras synpunkter.
Jag har visat på självständighet genom att jag själv valt vad jag vill göra och även kommit på ett eget problem jag vill lösa. Jag har redan nu identifierat och löst ett problem, angående tryckning av bok, och det visar på VG, mer av detta under kursens gång. Jag kan även visa på det sista kriteriet efter att ta tillvara på hur människor i min omgivning och handledare visar sina synpunkter, då jag genom VG kan visa att jag förstår och utvecklar synpunkterna.


Mycket väl godkänt
Eleven tar egna initiativ och visar uppfinningsrikedom och fantasi dels i formuleringen av problem eller uppgift, dels i valet av metod, arbetsredskap och material.
Eleven motiverar sina val med väl underbyggda argument.
Eleven visar skicklighet i utförandet av slutprodukten.
Jag har själv kommit på både uppgift och kommit på en egen idé med tanke på att det är en receptbok till studenter. Detta visar på fantasi och uppfinningsrikedom. Jag kan också motivera mina val med väl underbyggda argument genom att skapa en bra och detaljerad loggbok och motivera varför jag gjorde som jag gjorde. Skicklighet i utförande av slutprodukten visas genom hur min slutprodukt blir. 



11 Juni 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar